Všeobecné obchodné podmienky
Článok I.
Základné pojmy
- Tieto všeobecné obchodné podmienky (ďalej len „VOP“)
upravujú podnikanie spoločnosti Motocentral s.r.o., so sídlom Májová
21, 851 01 Bratislava, Slovenská republika, IČO: 47 068 086, zapísanej obchodným registrom Okresného súdu Bratislava I., v
odd.: Sro, vl. č.: 62634/B, ktorá vystupuje pod registrovaným
obchodným menom „DEX Kurier“ v obchodno-záväzkových
vzťahoch ako kuriér (ďalej len „Kuriér“).
- Pre účely týchto VOP majú nižšie uvedené termíny
nasledovný význam:
- Zákazník – je fyzická alebo právnická osoba, ktorej Kuriér
poskytuje na základe jej objednávky prepravné služby a to
predovšetkým Kuriér zabezpečuje prepravu zásielok z
miesta odoslania do miesta určenia.
- Odosielateľ – je fyzická alebo
právnická osoba, od ktorej je zásielka odosielaná. Odosielateľ je
osoba, ktorá môže, ale nemusí byť totožná so Zákazníkom.
Odosielateľ nie je v zmluvnom vzťahu s Kuriérom v prípade,
že ide o osobu odlišnú od Zákazníka; v takomto prípade je
Odosielateľ určený objednávkou Zákazníka.
- Miesto odoslania – je miesto určené Zákazníkom, na ktorom
je Kuriér povinný prevziať zásielku alebo zásielky.
- Miesto určenia - je miesto určené Zákazníkom, na ktoré je
Kuriér povinný doručiť zásielku alebo zásielky.
- Príjemca – je fyzická alebo právnická osoba, ktorej je
podľa objednávky Zákazníka zásielka určená.
- Zásielka – je predmet určený na prepravu,
ktorý má v súlade s týmito VOP Kuriér povinnosť
prepraviť k Príjemcovi. Zásielka musí byť riadne zabalená tak,
aby bola chránená proti strate či poškodeniu, a aby nemohla
poškodiť iné zásielky, prípadne dopravné prostriedky, a
nespôsobila ujmu na zdraví obslužnému personálu alebo
akýmkoľvek tretím osobám. Na zásielke musí byť uvedená
adresa Odosielateľa a Príjemcu a musí byť zabezpečená
obalom proti akémukoľvek poškodeniu alebo inému znehodnoteniu,
a to predovšetkým s ohľadom na spôsob prepravy.
- Ak sa podľa VOP vyžaduje písomná forma, táto povinnosť
je splnená ak je podanie vykonané na listine, alebo obdobnom materiály,
faxové podanie, telex alebo podanie učinené elektronickou poštou
(e-mail).
Článok II.
Predmet VOP
- Tieto VOP upravujú prepravné služby poskytované Kuriérom,
pričom od týchto VOP je možné sa odchýliť len
na základe písomnej dohody Zákazníka a Kuriéra.
- VOP sú pre zákazníka od okamihu, keď vstúpi do právneho
vzťahu s Kuriérom. Zákazník je vo výlučnom zmluvnom
vzťahu iba s Kuriérom. Pre odstránenie akýchkoľvek
pochybností Zákazník nie je v zmluvnom vzťahu s osobou, ktorú Kuriér
zabezpečí na prepravu zásielky.
- Z prepravy sú vylúčené nasledovné veci:
- ktorých vlastníctvo, šírenie alebo držba je
podľa vnútroštátnych alebo medzinárodných predpisov
zakázaná,
- ktorých preprava po vozovke alebo akákoľvek iná
dispozícia s nimi podlieha národným alebo medzinárodným
predpisom o nebezpečných látkach alebo podlieha iným
obmedzujúcim predpisom, alebo ktorých preprava po vozovke či
akákoľvek iná dispozícia s nimi môže byť inak
nebezpečná pre Kuriéra, predovšetkým preprava
nabitých zbraní, nebezpečných chemických látok
a chemických prípravkov, jedov, výbušnín,
traskavých látok, vojenskej munície a ďalších
obdobných predmetov,
- krehké a ľahko rozbitné predmety a také predmety, ktoré svojimi
vlastnosťami môžu spôsobiť ujmu na zdraví osôb alebo
škodu na majetku či môžu inak ohroziť riadnu prepravu,
- ktoré nie sú chránené alebo zabalené zodpovedajúcim spôsobom,
predovšetkým s prihliadnutím na hmotnosť predmetu alebo
na jeho iný charakter,
- ktorým chýbajú potrebné podklady a údaje,
predovšetkým nie je uvedená úplná adresa Príjemcu,
- ktorých hmotnosť je väčšia ako 100 kg alebo
rozmer presahuje 300 x 100 x 100 cm (dĺžka x šírka x
výška), prípadne plochý predmet so šírkou
väčšou ako 100 cm; pre určenie hmotnosti alebo rozmeru je rozhodujúca
hmotnosť, resp. rozmer vrátane obalu. Nevstahuje sa pri písomnom
potvrdení kuriéra.
- živé zviera alebo živé zvieratá,
- iné predmety, ktoré sú na prepravu zásielok nevhodné,
- platné bankovky slovenské i cudzie (okrem čiastky do 160 EUR),
šeky, zmenky a iné cenné papiere, tovar mimoriadnej hodnoty najmä
drahé kovy a kamene, šperky, starožitnosti, umelecké predmety a
nepoistené veci vysokej hodnoty (t.j. nad 660 EUR)
(ďalej len „predmety vylúčené z prepravy“)
- V prípade, že Zákazník resp. Odosielateľ odovzdá Kuriérovi
na prepravu zásielku, ktorá obsahuje predmet vylúčený z
prepravy, Kuriér nezodpovedá za žiadne škody na takejto
zásielke. Za to, že zásielka neobsahuje predmety vylúčené z
prepravy zodpovedá Zákazník (aj pokiaľ sa nejedná o osobu
totožnú s Odosielateľom). Pokiaľ je Odosielateľom
osoba odlišná od Zákazníka, je Zákazník povinný
zabezpečiť, že Odosielateľ si je vedomý
ustanovení týchto VOP a že koná v súlade s nimi. Ak dôjde k
akémukoľvek porušeniu povinností vyplývajúcich z
týchto VOP zo strany Odosielateľa, považuje sa takéto
porušenie za porušenie povinností zo strany Zákazníka.
- Z prepravy je taktiež vylúčený predmet, ktorý,
hoci inak spĺňa podmienky kladené týmito VOP na zásielku,
má byť odoslaný z Miesta odoslania alebo je Zákazníkom
adresovaný na Miesto určenia, ktoré je nedosiahnuteľné,
dosiahnuteľné len s mimoriadnym úsilím alebo inak nevhodné, prípadne
ide o miesto, kde Kuriér neposkytuje svoje služby.
- V prípade pochybností o tom, či ide alebo nejde o predmety, ktoré
sú vylúčené z prepravy, je rozhodujúci názor Kuriéra. Kuriér je
oprávnený, nie však povinný merať alebo
vážiť zásielku, resp. ju otvoriť a prekontrolovať jej
obsah.
Článok III.
Povinnosti Kuriéra
- Kuriér sa zaväzuje:
- v prípade, že potvrdí objednávku Zákazníka, prevziať
zásielku na Mieste odoslania,
- po prevzatí zásielky na Mieste odoslania zabezpečiť jej
prepravu Príjemcovi zásielky na Miesto určenia,
- v prípade nemožnosti zásielku doručiť je Kuriér
povinný bez ďalšieho odkladu informovať Zákazníka a
dohodnúť ďalší postup,
- odovzdať proti písomnému potvrdeniu zásielku Príjemcovi na
Mieste určenia,
- zabezpečovať prepravu zásielok riadne, s náležitou
odbornou starostlivosťou a v rámci svojich možností v lehote
dohodnutej so Zákazníkom (t.j. podľa dohodnutého/objednaného druhu
služby Kuriéra).
- len v prípade, ak o to Zákazník vopred požiada,
dohodnutým spôsobom podať Zákazníkovi informáciu o tom, kedy
bola zásielka doručená Príjemcovi; za túto službu je Zákazník
povinný zaplatiť podľa platného Cenníku Kuriéra,
- všestranne chrániť záujmy Zákazníka, pokiaľ ide o
ochranu prepravy zásielky proti škodám, ktoré by mohli vzniknúť
pri preprave,
- poskytnúť Zákazníkovi do dvanástich mesiacov odo dňa
uskutočnenia prepravy zásielky na jeho žiadosť kópiu
prepravného listu zásielky, z ktorého sa dá určiť, kto a kedy
zásielku prevzal, kto bol Odosielateľom zásielky a kto bol Príjemcom
zásielky, za túto službu je Zákazník povinný zaplatiť
podľa platného Cenníku Kuriéra,
- zachovávať mlčanlivosť o dôverných
skutočnostiach, o ktorých sa dozvie pri realizácii prepravy.
- Právny vzťah medzi Zákazníkom a Kuriérom, pokiaľ medzi nimi
nie je podpísaná písomná zmluva, vzniká okamihom, keď Kuriér prijme
objednávku Zákazníka. Týmto okamihom vzniká povinnosť Kuriéra
zabezpečiť prepravu zásielky a povinnosť Zákazníka
zaplatiť za prepravu príslušnej zásielky cenu podľa
týchto VOP a Cenníku Kuriéra.
- Zákazník podaním objednávky dáva Kuriérovi súhlas na prípadné
monitorovanie/nahrávanie telefonických objednávok. V prípade sporu
o objednávku alebo jej obsah má Kuriér právo takýto záznam (ak bol
vyhotovený) použiť. Ak je Zákazník právnickou osobou,
zaväzuje sa toto právo Kuriéra zabezpečiť i vo vzťahu ku
svojím zamestnancom, prípadne iným osobám, ktoré jeho menom
zariaďujú objednávky (t.j. Kuriér predpokladá, že všetky
osoby uskutočňujúce objednávky menom Zákazníka sú o
vyššie uvedenom práve Kuriéra riadne informované zo strany
Zákazníka a že s uplatňovaním tohto práva Kuriéra vyslovili svoj
súhlas). Kuriér sa zaväzuje záznam nepoužiť iným
spôsobom; za porušenie tejto povinnosti zodpovedá za škodu
tým Zákazníkovi spôsobenú.
- Kuriér môže svoj záväzok plniť pomocou ďalšieho
Kuriéra (dodávateľa) a zodpovedá pri tom, ako by prepravu
uskutočňoval sám.
Článok IV.
Povinnosti Zákazníka
- Zákazník sa zaväzuje:
- v prípade, že chce využiť služby Kuriéra,
objednať prepravu zásielky stanoveným spôsobom, t.j.
telefonicky, emailom, objednávkovým formulárom,
- vyznačiť na zásielke kompletnú adresu Miesta odoslania a
Miesta určenia vrátane čísla orientačného a súpisného
(vrátane presného podlažia a čísla dverí, prípadne inej
špecifikácie priestorov Miesta určenia, ak ide o dom s
viacerými podlažiami alebo s viacerými bytmi či
nebytovými priestormi); len jedno číslo uvedené pri
príslušnej ulici sa považuje za číslo orientačné,
pokiaľ nie je Zákazníkom písomne určené inak,
- v objednávke uvádzať svoje meno, adresu a telefónne číslo;
pokiaľ bolo Zákazníkovi pridelený kód zákazníka, stačí
uviesť len tento kód; kódom Zákazníka sa rozumie zákaznícke
číslo stáleho Zákazníka; ďalej v objednávke uviesť aj
adresu Odosielateľa (adresu Miesta odoslania), adresu Príjemcu
(adresu Miesta určenia), hraničnú hmotnosť zásielky (t.j.
či sa jedná o zásielku do 0,5 kg, alebo od 0,50 kg do 5 kg, alebo od
5,0 kg do 40 kg, alebo nad 40,0 kg do 100kg), typ zásielky (obálka, balík
a pod.), druh objednávanej služby podľa Cenníka Kuriéra a
ďalšie údaje stanovené týmito VOP.
- zabezpečiť riadne a bezpečné zabalenie zásielky
primerané povahe a druhu zásielky vrátane označenia Príjemcu
zásielky na obale; v prípade porušenia tejto povinnosti Zákazník
zodpovedá za škodu spôsobenú Kuriérovi porušením tejto
povinnosti,
- upozorniť Kuriéra priamo v objednávke, že objednáva
prepravu zásielky rozmerov väčších ako 50 x 30 x 15 cm,
prípadne zásielky plochého tvaru so šírkou väčšou ako 45
cm, pri nakládke a vykládke rozmernejších zásielok nad 50 kg
zabezpečiť nášmu kuriérovi primeranú pomoc,
- uviesť hodnotu zásielky v okamihu objednávky prepravy zásielky,
ak je hodnota zásielky vyššia ako 160 EUR, v opačnom
prípade nesie dôsledky nesplnenia tejto povinnosti,
- odovzdať Kuriérovi najneskôr pri odovzdaní zásielky
zvláštne listiny, pokiaľ sú potrebné na splnenie prepravy
zásielky,
- potvrdiť odovzdanie a prevzatie každej zásielky určenej
na prepravu na oficiálny, k tomu určený prepravný list
Kuriéra,
- poskytnúť Kuriérovi správne údaje o obsahu zásielky a jej
povahe; v prípade porušenia tejto povinnosti Zákazník zodpovedá za
škodu spôsobenú Kuriérovi porušením tejto povinnosti,
- prijať späť nedoručiteľnú zásielku.
- Zákazník je zodpovedný za pripravenie zásielky na odoslanie
tak, aby Kuriér mohol zásielku na Mieste odoslania bez zbytočného
odkladu prevziať; pokiaľ nie je zásielka pripravená a nebude
možné, aby Kuriér zásielku prevzal od Odosielateľa do piatich
minút od príjazdu na príslušnú adresu, je Zákazník povinný
zaplatiť náhradu za stratu času Kuriéra podľa platného
Cenníku Kuriéra. Kuriér má právo v prípade naliehavej potreby odvolať
osobu prepravujúcu zásielku menom Kuriéra. V takomto prípade sa
Zákazníkovi účtuje za objednanú službu plná cena podľa
platného Cenníka. V prípade opätovného objednania Kuriéra sa toto
považuje za novú objednávku, avšak Zákazníkovi prináleží na
túto opätovnú objednávku zľava podľa platného Cenníka,
pričom za opätovné objednanie Kuriéra sa považuje objednanie do
dvoch hodín od nahlásenia pôvodnej objednávky, objednanie po tomto
časovom limite sa považuje za novú objednávku bez uplatnenia
vyššie uvedenej zľavy. Kuriér nenesie žiadnu
zodpovednosť za oneskorené doručenie zásielky, pokiaľ bolo
toto oneskorenie spôsobené zdržaním pri preberaní zásielky
nezavinenom Kuriérom. Kuriér nie je oprávnený účtovať
náhradu za stratu času, resp. odvolať osobu prepravujúcu zásielku
menom Kuriéra v prípadoch ak zdržanie s prevzatím zásielky bolo
spôsobené Kuriérom.
- Pokiaľ Zákazník nie je v danom prípade totožný s
Odosielateľom, je Zákazník povinný zabezpečiť, aby
uvedené povinnosti boli dodržané; v prípade porušenia niektorej
z povinností uvedených v tomto článku ja Zákazník zodpovedný
rovnako, ako by zásielku odosielal sám.
Článok V.
Doručovanie zásielok
- Povinnosť Kuriéra zásielku doručiť je splnená
odovzdaním zásielky Príjemcovi na Mieste určenia.
- Ak nebol Zákazníkom označený Príjemca osobne
zastihnutý, môže byť oproti písomnému potvrdeniu vydaná
zásielka aj iným osobám, ktoré sa nachádzajú na Mieste určenia
v miestnostiach Príjemcu, rovnako ako aj iným osobám, o
ktorých je možné podľa okolností predpokladať,
že sú oprávnené zásielku prijať (predovšetkým
pracovníci recepcie v objekte s viacerými firmami). To neplatí,
pokiaľ Zákazník v objednávke uvedie, že zásielka musí byť
odovzdaná výlučne Príjemcovi; v takomto prípade sa zásielka
smie vydať len Príjemcovi a nikomu inému. Kuriér nie je v
žiadnom prípade povinný kontrolovať totožnosť
Príjemcu.
- Ak Zákazník predpokladá, že Príjemca nemusí byť v dobe
doručenia zásielky prítomný, môže v objednávke
uviesť povolenie k odovzdaniu zásielky osobe mimo kanceláriu alebo
byt Príjemcu (napr. susednej firme, do schránky apod.).
- V prípade, že Zákazník v objednávke uvedie, že prepravu
danej zásielky zaplatí Príjemca, je Kuriér oprávnený vydať
zásielku Príjemcovi aj vtedy, ak Príjemca cenu za prepravu zásielky
zaplatiť odmietne. V takomto prípade je cenu za prepravu danej
zásielky povinný zaplatiť Zákazník.
- V prípade, že Príjemca odmietne zásielku na Mieste určenia
prevziať alebo je zásielka z iných dôvodov
nedoručiteľná, a to hlavne z dôvodu nepresnej alebo
neexistujúcej adresy, neprítomnosti Príjemcu ani žiadnej inej osoby,
ktorej by bolo možné v súlade s týmito VOP zásielku na Mieste
určenia odovzdať (ďalej len „nedoručiteľná
zásielka“), musí o tom Kuriér bezodkladne informovať Zákazníka a
čakať na ďalšie inštrukcie. Pokiaľ v
primeranej dobe, najneskôr však do desiatich minút, nebudú vydané žiadne
inštrukcie, pokiaľ nebude možné tieto inštrukcie
splniť, prípadne ak nebude možné kontaktovať Zákazníka, je
Kuriér povinný zásielku doručiť späť Zákazníkovi. V
prípade, že Zákazník dá o nedoručiteľnej zásielke Kuriérovi
ďalšie inštrukcie, je Zákazník povinný Kuriérovi
zaplatiť i cenu za plnenie týchto ďalších
inštrukcií.
- Povinnosť Kuriéra zásielku doručiť je splnená v prípade
nedoručiteľnej zásielky jej vrátením Zákazníkovi. V tomto
prípade rovnako patrí Kuriérovi cena za spiatočnú prepravu.
- Dokiaľ Kuriér zásielku nevydá Príjemcovi, je Zákazník
oprávnený požadovať, pokiaľ to je technicky
možné, aby preprava zásielky bola prerušená a zásielka mu bola
vrátená, alebo aby s ňou bolo naložené inak v súlade s účelom
prepravy. V takomto prípade musí Zákazník uhradiť náklady s
tým spojené a cenu v súlade s Cenníkom Kuriéra.
- Ak nemôže byť nedoručiteľná zásielka Zákazníkovi
vydaná, je Kuriér oprávnený vziať zásielku do úschovy. Ak
bezprostredne hrozí škoda na zásielke alebo ak hrozí vzhľadom k
nemožnosti ďalšieho uschovávania zásielky škoda
Kuriérovi, a ak zároveň v oboch prípadoch nie je možné
vyžiadať si pokyny Zákazníka, ak Zákazník nedáva žiadne
pokyny či ak sú jeho pokyny zjavne neuskutočniteľné alebo
uskutočniteľné iba s nákladmi zjavne neprimeranými povahe
a hodnote zásielky, prípadne ak si Zákazník nevyzdvihne zásielku od
Kuriéra alebo ak neumožní jej doručenie do desiatich dní odo
dňa, keď mala byť zásielka doručená, je Kuriér
oprávnený vhodným spôsobom zásielku predať. Ak zo
zdržania zásielky hrozí nebezpečenstvo, a ak zároveň nie je
možnosť zásielku primerane predať alebo by náklady s
predajom boli zjavne neprimerané povahe zásielky, a to
predovšetkým v prípade ak prevyšujú náklady na predaj
predpokladaný zisk z predaja, je Kuriér oprávnený zásielku
zničiť. Náklady, ktoré vzniknú úschovou, predajom, prípadne
zničením zásielky znáša Zákazník.
Článok VI.
Doba na doručenie zásielky
- Doba, do kedy sa má zásielka doručiť Príjemcovi, je
určená maximálnymi prepravnými lehotami Kuriéra, ktoré sú
uvedené pri jednotlivých druhoch poskytovaných služieb
v Cenníku Kuriéra. V prípade pochybností alebo nesúladu platí, že
záväzné sú tie lehoty, ktoré Kuriér zverejnil ku dňu prepravy
zásielky na verejne prístupnom informačnom systéme (Internet).
- Maximálne prepravné lehoty začínajú plynúť od okamihu
objednania zásielky Zákazníkom do okamihu odovzdania zásielky Príjemcovi,
prípadne do okamihu neúspešného pokusu o odovzdanie zásielky
Príjemcovi.
- Kuriér sa vynasnaží v rámci svojich možností
doručiť zásielku v maximálnych prepravných lehotách
uvedených vyššie. Tieto maximálne prepravné lehoty
však nie sú zaručené a Kuriér teda nenesie žiadnu
zodpovednosť za škody alebo straty spôsobené oneskoreným
doručením. Kuriér však v prípade oneskoreného doručenia
zavineného Kuriérom poskytne v prípade uplatnenia zo strany Zákazníka
zľavu z ceny za prepravu v zmysle Cenníka Kuriéra. Zľava nebude
poskytnutá v prípadoch vymenovaných v bode 3 článku 10
týchto VOP a ďalších prípadoch stanovených
týmito VOP a všeobecne záväznými predpismi.
Článok VII.
Ceny za prepravu
- Zákazník je povinný oboznámiť sa s aktuálnym Cenníkom
Kuriéra, ktorý je prístupný na verejne prístupnom
informačnom systéme (Internet).
- Zákazník je povinný za prepravu alebo za iné služby v
zmysle týchto VOP zaplatiť cenu podľa aktuálneho Cenníku
Kuriéra, pokiaľ nie je písomne stanovené inak.
- Pre cenu za prepravu zásielky je záväzný ten platný a
účinný Cenník, ktorý Kuriér zverejnil ku dňu
prepravy zásielky na verejne prístupnom informačnom systéme
(Internet).
- Cena za prepravu zásielky môže byť uhradená v hotovosti
alebo bezhotovostným prevodom na základe daňového dokladu
faktúry Kuriéra, so splatnosťou 10 dní odo dňa jej vystavenia. V
prípade platby v hotovosti účtuje Kuriér Zákazníkovi poplatok v
zmysle aktuálneho Cenníka Kuriéra. Kuriér fakturuje administratívny
poplatok 1,66 EUR bez DPH (pri fakturovanej sume 10,00 EUR s DPH a
nižšej).
- Bezhotovostná
úhrada – Inkaso: :
a) Zákazník ma možnosť zvoliť si platbu inkasom za služby poskytnuté Kuriérom
b) platba inkasom je poskytovaná iba pre zmluvných zákazníkov
c) ďalšie podmienky platby inkasom sú ako dodatok k zmluve o kuriérskych a prepravných službách - Elektronické
doručovanie písomností – elektronická faktúra:
a) Kuriér vyhotovuje zákazníkovi vyúčtovanie služieb v elektronickom vyhotovení - elektronickej faktúre a to do ôsmeho dňa nasledujúceho kalendárneho mesiaca po kalendárnom mesiaci v ktorom bola zákazníkovi služba poskytnutá. Zákazník udeľuje týmto v súlade s §75 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty súhlas na to, aby mu Kuriér vyúčtovával služby vyúčtovaním vyhotoveným výlučne v elektronickej forme a berie na vedomie, že Kuriér mu nie je povinný zasielať Vyúčtovanie v inej ako elektronickej forme.
b) Elektronická faktúra je v zmysle § 75 ods. 6 zákona o dani z pridanej hodnoty č. 222/2004 Z. z. daňovým dokladom.
c) Kuriér sa zaväzuje elektronickú faktúru doručovať Odberateľovi formou elektronickej pošty, a to na jeho e-mailovú adresu, ktorú poskytol Kuriérovi a ktorá je uvedená v objednávke alebo zmluve (ďalej len „e-mailová adresa“).
d) Zmluvné strany sa dohodli na tom, že doručenie elektronickej faktúry na e-mailovú adresu považujú za predloženie a doručenie vyúčtovania za poskytnuté služby zákazníkovi.
e) Zákazník vyhlasuje, že má prístup k e-mailovej adrese. Zákazník ďalej vyhlasuje, že si je vedomý skutočnosti, že údaje sprístupnené mu v elektronickej faktúre doručenej mu na e-mailovú adresu v zmysle týchto všeobecných obchodných podmienok kuriéra sú predmetom telekomunikačného tajomstva, a že je povinný toto telekomunikačné tajomstvo zachovávať.
f) Kuriér nezodpovedá za porušenie telekomunikačného tajomstva, ak k porušeniu došlo v dôsledku jeho úniku z elektronickej poštovej schránky priradenej k e-mailovej adrese zákazníka, alebo v dôsledku úniku z internetovej aplikácie zákazníka.
g) Kuriér zasiela elektronickú faktúru na e-mailovú adresu zadanú Užívateľom podpísanú zaručeným elektronickým podpisom.
h) Zákazník je povinný oznámiť akúkoľvek zmenu, ktorá by mohla mať vplyv na doručovanie elektronických faktúr podľa Podmienok, najmä zmenu e-mailovej adresy a pod.,
i) Kuriér nezodpovedá za poškodenie údajov alebo neúplné údaje, kde poškodenie alebo neúplnosť údajov boli spôsobené poruchou na komunikačnej trase pri použití verejne prístupnom informačnom systéme (Internet).
j) Kuriér nezodpovedá za škody vzniknuté v dôsledku nekvalitného pripojenia Užívateľa do siete internet, z dôvodu porúch vzniknutých na komunikačnej trase k zákazníkovi, alebo v dôsledku inej nemožnosti zákazníka naviazať príslušné spojenie alebo prístup k internetu.
k) V prípade pochybností sa elektronická faktúra považuje za doručenú uplynutím 3 pracovných dní odo dňa preukázateľného odoslania elektronickej faktúry kuriérom prostredníctvom elektronickej pošty na e-mailovú adresu zákazníka.
l) Zákazník sa zaväzuje bez zbytočného odkladu oznámiť kuriérovi, ak mu elektronická faktúra nebola doručená na e-mailovú adresu v deň, v ktorý mu obvykle v predchádzajúcich mesiacoch bola doručená, alebo ak mu nebola doručená na e-mailovú adresu do ôsmeho dňa nasledujúceho kalendárneho mesiaca po kalendárnom mesiaci v ktorom bola zákazníkovi služba poskytnutá. V prípade nesplnenia tejto oznamovacej povinnosti zákazníka nie je Kuriér povinný preukazovať odoslanie takejto faktúry a táto sa považuje za doručenú. - Tlačené
písomností – faktúra v listinnej forme a iné dokumenty:
a) ak zákazník písomne požiada Kuriéra o faktúru za vykonané prepravné služby v listinnej forme, Kuriér mu takúto faktúru zašle.
b) listinná forma fakturácie je Kuriérom považovaná ako nadštandardná služba a za túto službu si účtuje Kuriér administratívny poplatok za každú vydanú stranu formátu A4 faktúry administratívny poplatok 1,66eur bez DPH.
c) ak zákazník žiada vrátenie jeho dokumentov v listinnej podobe ako preberacie hárky, dodacie listy, sprievodné listy, doručenky atď., kuriér za zaslanie takýchto dokumentov zákazníkovi účtuje poplatok v zmysle aktuálneho Cenníka Kuriéra. - V prípade omeškania s úhradou ceny je Kuriér oprávnený
Zákazníkovi účtovať zmluvný úrok z omeškania vo
výške 0,05% z dlžnej čiastky za každý
deň omeškania. V prípade, že omeškanie s úhradou ceny
alebo jej časti presiahne 20 dní, Zákazník stráca nárok na prípadné
zmluvne dojednané cenové zvýhodnenie až do okamihu úhrady ceny
v plnej výške. V prípade, že omeškanie s úhradou
ceny alebo jej časti presiahne 100 dní, je okrem úroku z
omeškania Zákazník povinný za stoprvý deň
omeškania uhradiť Kuriérovi taktiež zmluvnú pokutu vo
výške 25% z dlžnej čiastky (minimálne 25 EUR) a
súčasne Zákazník stráca trvale nárok na prípadné zmluvne dojednané
cenové zvýhodnenie. Nárok na náhradu škody tým nie je
dotknutý. Kuriér je oprávnený domáhať sa náhrady
škody presahujúcej zmluvnú pokutu.
- Pri omeškaní platby
presahujúcej 10 dní po splatnosti faktúry si Kuriér vyhradzuje právo
zaslať I.
upomienku v listinnej alebo elektronickej podobe na email zákazníka určený
pre doručovanie elektronických písomnosti. Kuriér zasiela
spolu tri upomienky a to každú v desiaty deň po predošlej
upomienke. Za každú upomienku si kuriér účtuje poplatok vo
výške 5,00 eur bez DPH, ktorý znáša Zákazník.
- V prípade omeškania s úhradou faktúry je Kuriér oprávnený
požadovať od Zákazníka úhradu ceny za všetky
ďalšie objednané zásielky v hotovosti.
- Pokiaľ Kuriér nemôže dokončiť prepravu kvôli
skutočnostiam, za ktoré nezodpovedá, má nárok na pomernú
časť ceny zodpovedajúcej uskutočnenej preprave podľa
Cenníku Kuriéra. Skutočnosť, za ktorú Kuriér nezodpovedá, je
nemožnosť doručiť zásielku z dôvodu na strane Zákazníka
a skutočnosť vymedzená v bode 3 článku
- V prípade omeškania s úhradou ceny nie je Kuriér povinný
plniť svoje povinnosti voči Zákazníkovi, prípadne
poskytovať ďalšie služby Zákazníkovi výhradne
proti platbe v hotovosti.
- Poplatky, ktoré fakturuje Kuriér Zákazníkovi podľa týchto
VOP alebo Cenníka Kuriéra, sú uvedené bez DPH.
- Palivové
príplatky:
12.1.1 Zásielky doručované v rámci SR - Palivový príplatok, výška príplatku závisí od oficiálnej priemernej mesačnej ceny nafty zverejnenej ŠÚSR za posledný mesiac bezprostredne predchádzajúci fakturačnému obdobiu. Hodnota príplatku predstavuje fixnú sumu za každý jeden odoslaný balík a to nasledovne: cena nafty do 1,12€/l – príplatok €/balík 0,00€, cena nafty do 1,17€/l – príplatok €/balík 0,05€, cena nafty do 1,22€/l – príplatok €/balík 0,10€, cena nafty do 1,27€/l – príplatok €/balík 0,15€, cena nafty do 1,32€/l – príplatok €/balík 0,20€, cena nafty do 1,37€/l – príplatok €/balík 0,25€,cena nafty do 1,42€/l – príplatok €/balík 0,30€, cena nafty do 1,47€/l – príplatok €/balík 0,35€, v prípade ceny nafty nad 1,47€/l bude palivový príplatok vždy navýšený o 0,05€ na balík za každú začatú 0,05€/l nafty.
12.1.2 Zásielky doručované v rámci SR - Mýtny príplatok, je stanovený vo výške 0,018€ za každý začatý jeden kilogram balíka.
12.2 Exportné zásielky Európska Únia a Svet (mimo ČR) - Základ výpočtu príplatku za pohonné hmoty v cestnej doprave, je základom priemerná cena za jeden liter nafty. Pri leteckých destináciách sa výpočet poplatku opiera o priemernú mesačnú cenu za kerozín. Základom výpočtu je príslušná hodnota predposledného mesiaca.
12.3 Zásielky doručované do ČR a z ČR - príplatok platný od 01.01.2013 je vo výške 0,00%.
12.4 Zásielky doručované službou directexpress (DEX) - Základ výpočtu príplatku za pohonné hmoty, je základom priemerná cena za jeden liter nafty.
12.5 Aktuálne príplatky sú zverejnené na verejne prístupnom informačnom kanále internet na stránke www.dexkurier.sk/palivové-príplatky
Článok VIII.
Ďalšie služby
- Okrem kuriérskych (prepravných) služieb poskytuje Kuriér
aj ďalšie služby uvedené v Cenníku Kuriéra.
- Ponuka všetkých ďalších služieb sa nachádza
na aktuálnych propagačných materiáloch Kuriéra a na verejne
prístupnom informačnom systéme (Internet).
- Na služby uvedené v tomto článku sa primerane použijú
tieto Obchodné podmienky, ibaže z povahy danej služby
vyplýva, že konkrétne ustanovenie je na ňu
neaplikovateľné.
- Bližšie podrobnosti o jednotlivých službách sú
uvedené v príslušných propagačných materiáloch a
na verejne prístupnom informačnom systéme (Internet).
Článok IX.
Pravidelná preprava
- Ak si Zákazník dohodne s Kuriérom pravidelnú prepravu zásielok, Kuriér
je povinný zabezpečiť, aby sa pravidelne na miesto
určené Zákazníkom ako Miesto odoslania v Zákazníkom požadovanú
hodinu dostavovala osoba prepravujúca zásielky menom Kuriéra, ktorá bude
pripravená prevziať Zákazníkove zásielky.
- Ak je dohodnutá pravidelná preprava, Zákazník je povinný
zaplatiť dohodnutú cenu za túto službu bez ohľadu na to,
či Zákazník v dohodnutom čase v Mieste odoslania odovzdá alebo
neodovzdá Kuriérovi zásielku na prepravu.
Článok X.
Zodpovednosť Kuriéra za škody
- Kuriér zodpovedá za škodu na zásielke, ktorá vznikla po jej
prevzatí Kuriérom až do jej odovzdania Príjemcovi, prípadne do vrátenia
zásielky Zákazníkovi.
- V súlade s bodom 3 článku týchto VOP Kuriér nezodpovedá za
škody vzniknuté neskorým doručením zásielky alebo
oneskoreným pokusom o doručenie zásielky.
- Kuriér nezodpovedá za škody na zásielke (t.j. škody
zapríčinené úplnou alebo čiastočnou stratou zásielky, jej
poškodením alebo poškodením obalu) alebo za škody
zapríčinené neskorým doručením, vadným
doručením zásielky alebo oneskoreným pokusom o doručenie
zásielky, pokiaľ takáto škoda bola spôsobená:
- v dôsledku porušenia povinností Zákazníka, prípadne tretej
osoby, od ktorej Kuriér preberal zásielku v Mieste odoslania alebo v
dôsledku porušenia povinností vlastníka zásielky alebo Príjemcu
zásielky,
- vadou alebo prirodzenou povahou obsahu zásielky vrátane
zvyčajného úbytku,
- vadným obalom, na ktorý Kuriér upozornil pri prevzatí
zásielky na prepravu; ak však Kuriér neupozornil na vadu obalu,
nezodpovedá Kuriér za škodu spôsobenú na zásielke v dôsledku tejto
vady len vtedy, ak vadnosť nebola pri prevzatí zásielky poznateľná,
- mimoriadnymi okolnosťami, ako je vojna, štrajk (okrem
štrajku zamestnancov Kuriéra alebo zamestnancov osoby, ktorá na
základe právneho vzťahu s Kuriérom zabezpečuje prepravu
zásielky), záplavy, extrémne poveternostné podmienky, dopravný
kolaps, násilné udalosti rozsiahleho charakteru presahujúce rámec
všeobecnej trestnej činnosti, prípadne iné obdobne závažné
skutočnosti predstavujúce prekážku, ktorá nastala nezávisle od
vôle Kuriéra a bráni mu v splnení jeho povinnosti, ak nemožno
rozumne predpokladať, že by Kuriér túto prekážku alebo jej
následky odvrátil alebo prekonal, a ďalej, že by v čase
vzniku záväzku túto prekážku predvídal.
- Pri škode vzniknutej na zásielke je Kuriér povinný
vynaložiť odbornú starostlivosť, aby škoda bola
čo najmenšia.
- V prípade zodpovednosti za škody na zásielke je zodpovednosť
určovaná cenou zásielky pri začatí prepravy. V prípade
pochybností s určením výšky vzniknutej škody sa za
túto škodu v jednotlivom prípade považuje čiastka zodpovedajúca
cene prepravy danej zásielky, ak Zákazník nepreukáže niečo iné.
- Pokiaľ je hodnota zásielky väčšia ako 160 EUR, Zákazník
je povinný hodnotu zásielky uviesť v okamihu objednávky
prepravy zásielky. Ak túto hodnotu v okamihu objednávky zásielky neuvedie,
platí, že hodnota zásielky nie je väčšia ako 160 EUR a Zákazník
preto nie je oprávnený domáhať sa zaplatenia náhrady
škody na zásielke väčšej ako 160 EUR.
- Ak Zákazník nepreukáže niečo iné, považujú sa za
škodu alebo poškodenie za stratu listového dokumentu alebo
nosiča dát v informačnej technike cena takéhoto prázdneho
listového dokumentu alebo prázdneho nosiča dát. Týmto
ustanovením nie sú dotknuté pravidlá uvedené v predchádzajúcom bode.
- Ak Zákazník nepreukáže niečo iné, považujú sa za
škodu za stratu inej zásielky, ako je zásielka uvedená v
predchádzajúcom bode, náklady na výmenu takejto veci, prípadne
primeraná trhová hodnota veci. Pri poškodení alebo znehodnotení
takejto zásielky je Kuriér povinný nahradiť rozdiel medzi
hodnotou, ktorú mala zásielka v dobe prevzatia Kuriérom, a hodnotou, ktorú
má zásielka poškodená alebo znehodnotená. Týmto ustanovením
nie sú dotknuté pravidlá uvedené v bode 6 článku 10.
- Zodpovednosť Kuriéra za škodu na zásielke je obmedzená
najvyššou čiastkou 660 EUR.
- Kuriér zodpovedá v každom prípade za škodu skutočnú;
zodpovednosť za ušlý zisk a následné škody je
vylúčená.
Článok XI.
Reklamácia zodpovednosti Kuriéra za škody
- Reklamáciu zodpovednosti za škodu na zásielke alebo za škody
spôsobené neskorým alebo vadným doručením alebo
oneskoreným pokusom o doručenie zásielky je nevyhnutné uplatniť
bez zbytočného odkladu, najneskôr však do desiatich dní odo
dňa doručenia zásielky Príjemcovi alebo vrátenia zásielky
Zákazníkovi. Ak ide o zodpovednosť za škodu na zásielke v
dôsledku straty zásielky, je potrebné reklamáciu uplatniť do
desiatich dní odo dňa, keď mala byť zásielka doručená.
- Reklamácia v zmysle predchádzajúceho bodu musí byť písomná, musí
obsahovať presné vyčíslenie požadovanej škody v zhode
s týmito VOP (ibaže presná výška škody nie je
zatiaľ Zákazníkovi známa, čo musí byť v písomnej reklamácii
výslovne uvedené) a musí byť doručená Kuriérovi v lehote
podľa predchádzajúceho bodu.
- Ak Zákazník neuplatní svoje nároky v dobe a spôsobom podľa tohto
článku, platí, že zásielka bola doručená včas a
riadne.
Článok XII.
Zodpovednosť Zákazníka za škody
- Zákazník zodpovedá Kuriérovi za všetky ujmy a škody, ktoré
Kuriérovi alebo inej osobe vzniknú tým, že Zákazník nesplnil
niektorú zo svojich povinností vrátane toho, že odovzdal Kuriérovi
predmet, ktorý je podľa týchto VOP vylúčený
z prepravy.
Článok XIII.
Niektoré zvláštne ustanovenia o preprave zásielok do zahraničia
- Odovzdaním zásielky na prepravu do Miesta určenia mimo Slovenskú
republiku je Kuriér v zmysle colného zákona určený ako priamy
zástupca pre colné odbavenie. Zákazník je povinný dodať
všetky potrebné colné formuláre a colné dokumenty na dovoz a
vývoz, ktoré sú vyplnené s potrebnou starostlivosťou.
- Všetky náklady spojené s colným odbavením a plnením
verejnoprávnej povahy, napríklad colné poplatky, dane, colné pokuty,
penále a skladové náklady alebo iné výdaje, ktoré vznikajú zo
zákona, činnosťou orgánov verejnej moci, prípadne inou právnou
skutočnosťou, pokiaľ súvisia priamo či nepriamo s
dovozom či vývozom zásielky, je povinný Kuriérovi
uhradiť Zákazník.
- Za prípadné záväzky Príjemcu vo vzťahu ku Kuriérovi ručí
Zákazník.
Článok XIV.
Vzťah k právnym predpisom SR a súdne spory.
- Všetky právne vzťahy vznikajúce medzi Kuriérom a Zákazníkmi
sa riadia právnymi predpismi SR. Vo veciach neupravených zmluvou
alebo týmito VOP sa uplatnia príslušné ustanovenia Obchodného
zákonníka.
Článok XV.
Autentické znenie VOP a vzťah k odlišným prehláseniam alebo
dokumentom
- Tieto VOP majú prednosť pred prípadným
odlišným prehlásením osôb vystupujúcich menom Kuriéra,
ibaže je toto odlišné prehlásenie učinené písomne a
podpísané osobou, ktorá je v zmysle príslušných právnych
predpisov oprávnená konať v mene Kuriéra.
- Tieto VOP sa uplatňujú iba vtedy, pokiaľ písomná zmluva
neustanoví niečo iné.
Článok XVI.
Záverečné ustanovenia
- Tieto VOP nadobúdajú
účinnosť 01.11.2013.